Medical Card Terbaik

Medical Card Terbaik

Medical Card Terbaik
Medical Card Terbaik


Ada ke medical terbaik? Soalan ni subjektif sebab semua ejen insurans akan berebut kata medical card mereka adalah yang terbaik dalam pasaran.

Istilah medical card terbaik ini sangat subjektif kerana medical card adalah bersifat custom, di mana jika anda salah custom, ia tidak sesuai atau kurang coverage. Jika terlebih custom pula, harga mahal dan anda mengambil pelan yang terlebih coverage yang anda sebenar benarnya tak perlukan pun.

Ketika ini terdapat beberapa medical card terbaik dalam pasaran yang patuh syariah iaitu:
AIA Medical Card Terbaik
AIA Medical Card Terbaik

1) AIA Public Takaful

Great Eastern Medical Card Terbaik
Great Eastern Medical Card Terbaik

2) Great Eastern Takaful
Zurich Medical Card Terbaik
Zurich Medical Card Terbaik

3) Zurich Takaful
AmmetLife Medical Card Terbaik
AmmetLife Medical Card Terbaik

4) AmmetLife Takaful

Prudential Medical Card Terbaik
Prudential Medical Card Terbaik
5) Prudential Takaful


Untuk mendapatkan Medical Card Terbaik, anda perlu pertimbangkan perkara di bawah:

Annual Limit Medical Card Terbaik
Annual Limit Medical Card Terbaik

1) Had Tahunan
- Pastikan anda mendapatkan had tahunan yang secukupnya. Apakah had tahunan? Had tahunan adalah had maksimum bil rawatan apabila menggunakan medical card samada dalam bentuk kos rawatan dan juga total claim. 
- Pada pendapat saya, jika had tahunan anda di bawah RM100K, bermaksud had tersebut tidak mencukupi dan under covered.
had keseluruhan medical card terbaik
had keseluruhan medical card terbaik

2) Had Keseluruhan
- Had keseluruhan adalah satu perkara yang ejen insuran jarang sebut kerana beranggapan bahawa jumlah yang besar, tidak akan habis dibelanjakan. Ini adalah pendapat yang salah. Setiap orang yang baru hendak ambil medical card, pastikan Had Keseluruhan menjadi fokus utama anda!

Pertimbangkan situasi ini:

Medical Card Terbaik A
Had Tahunan RM100k dan Had Keseluruhan Unlimited

Medical Card Terbaik B
Had Tahunan RM100K dan Had Keseluruhan RM600K

Medical Card Terbaik C

Had Tahunan Unlimited dan Had Keseluruhan RM1 juta

- Lebih baik pilih A kerana kita nak pakai medical card ni lama especially jika telah mendapat penyakit kritikal.

- Jika anda dimaklumkan had keseluruhan medical card  anda adalah RM300K atau RM600K atau RM1 juta, ini bermaksud sangat rendah. Had keseluruhan terbaik adalah jika medical card anda mempunyai had tahunan tanpa had! 
co takaful medical card terbaik
co takaful medical card terbaik

3) Co Takaful atau Tanpa Co Takaful
- Co Takaful bermaksud anda perlu berkongsi bil rawatan dengan pihak syarikat insurans. Anda tanggung 10% manakala pihak insurans cover 90%. Walaubagaimanapun ada syarikat insurans yang menetapkan caj Co Takaful maksimum adalah RM300 per kes.
- Pada pendapat saya, ambil pelan yang Tanpa Co Takaful kalau tak nak sakit kepala hehe. Nanti time time sesak, masa tu nak kena bayar RM300 atau 10%, tengah tengah malam dan time sakit pulak tu....adusss....so elakkan sebelum terkena ye.
guranteed renewal medical card terbaik
guranteed renewal medical card terbaik

4) Guaranteed Renewal atau Annual Renewal
- Ada pelan yang guaranteed renewal, di mana selagi anda bayar premium, selagi tu polisi anda hidup. Ada pelan yang bergantung kepada syarikat (setelah melihat rekod penggunaan), samada nak beri anda sambung polisi atau tak pada tahun berikutnya.
- Pastikan anda pilih pelan medical card yang guaranteed renewal ya.

pelan fleksibel medical card terbaik
pelan fleksibel medical card terbaik
5) Pelan Polisi Tetap atau Fleksibel
- Ada syarikat insurans yang mengamalkan pelan polisi tetap iaitu apa yang tertulis di dalam buku polisi, tadak boleh diubah lagi. Bermaksud jika anda pilih harga bilik RM80, 20 tahun ke hadapan, jika tiada lagi Hospital yang menyediakan harga bilik tersebut, maka selamanyalah anda perlu memakai harga RM80.
- Pendapat saya, dapatkan pelan polisi insurans yang fleksibel kerana keperluan perlindungan seseorang boleh berubah dari masa ke sama contohnya, bila berubah pekerjaan, berubah kemampuan kewangan dan berubah keperluan perlindungan diri, pasangan dan keluarga.

investment standalone medical card terbaik
investment standalone medical card terbaik
6)   Medical Card Investment dan Medical Card Standalone
- Sebelum anda bandingkan kedua medical card ini mana terbaik atau tidak, anda perlu faham bahawa kos medical setiap tahun meningkat. Ini juga dikenali sebagai kenaikan inflasi kos perubatan.
- Oleh itu, medical card dengan investment sebenarnya bertujuan untuk mengatasi kenaikan kos dengan bantuan nilai cash value investment dalam pelan. Namun duit ini agak sukar berkembang banyak kerana sering digunakan setiap tahun untuk menampung kenaikan kos medical.
- Dengan pemahaman ini, anda akan faham kenapa medical card standalone (ada medical card sahaja tanpa rider lain), berlaku kenaikan harga dari masa ke semasa. Anda tiada elemen investment, maka anda perlu tanggung kenaikan tersebut sendiri.

Mudah Faham Beza Medical Card Investment VS Medical Card Standalone:

Medical Card Investment = Harga Tetap sebab ada investment + Boleh tambah rider mengikut keperluan perlindungan

Medical Card Standalone = Harga berubah ubah selari faktor risiko umur meningkat + harga paling minimum kerana hanya ada kos medical card tanpa ada kos investment dan kos rider tambahan (Basic Plan sahaja).
kakitangan kerajaan medical card terbaik
kakitangan kerajaan medical card terbaik

7) Kakitangan Kerajaan perlu atau tidak medical card?
- Soalan ini biasa ditanya. Ya, kakitangan kerajaan dah ada GL untuk cover, namun ada item item yang tidak di cover sepenuhnya. Anda masih perlu bayar dalam kes kes tertentu terutama apabila melibatkan pemasangan alat/besi semasa pembedahan dan ubat yang tiada di hospital (special medicine).
- Wad kelas 1 terhad dan jarang anda dapat. Dan untuk wad biasa, memang penuh dan que panjang. Di hospital panel menggunakan medical card, bilik selesa dan layanan memang gred A hehehe. Orang yang dah biasa guna medical card taulah :) Memang takkan kembali ke hospital gomen hehe.
employee benefit medical card terbaik
employee benefit medical card terbaik

8) Syarikat tempat bekerja telah ambil medical card
- Ini adalah kelebihan namun bukan kewajipan. Bagi syarikat, hanya KWSP sahaja yang wajib carum. Apabila syarikat mengalami masalah kewangan, down grade pakej atau ditamatkan polisi medical card syarikat adalah perkara biasa.
- Jika anda tidak bekerja dengan syarikat, anda bercadang barulah anda nak mulakan ambil medical card individu betul tak? Ini adalah pandangan yang salah! Kenapa pula?
Ini disebabkan asas bagi polisi insurans adalah = penyakit sedia ada tidak di cover. Eh masa di syarikat, sakit tersebut dapat coverage guna medical card company...elok je....
Betul, tapi tu polisi lain. Bila apply polisi individu baru, kes tersebut dah jadi kes existing illness. Sebab tu la tak cover. Nak nak lagi dulu masa bekerja anda telah disahkan penyakit kritikal...perghhh naya anda!

Pilihan Medical Card Terbaik
Pilihan Medical Card Terbaik

Pertimbangan Medical Card Terbaik

Macam macam perkara perlu dipertimbangkan. Sebenarnya harga lah yang memberi tekanan kepada anda. Macam macam nak cover tapi duit tak cukup hehe. Pilih yang penting dulu dan upgrade bila kewangan dah ok betul tak?




Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/PakarTakafulAIA
 
Jika Anda SERIUS nak mulakan Polisi Takaful AIA,
Semak Dahulu Harga! (Free Quotation)

Sila whatsapp saya untuk mohon quotation percuma. Saya bantu anda, jom....Plan now!

5 Info diperlukan:

Nama Penuh
Tarikh lahir
Jawatan Pekerjaan
Taraf merokok: ya/tidak

whatsapp ke = www.wasap.my/60134555888/QuotationMedicalCard


* Semua maklumat adalah pendapat peribadi saya dan tidak mewakili mana-mana syarikat insurans dan takaful. Sila hubungi syarikat insurans dan takaful terlibat untuk maklumat lanjut. Semua maklumat dalam blog ini tidak dibenarkan untuk disebarkan atau diterbit semula tanpa kebenaran saya.