Teknik Suami Tinggalkan Aset Legasi Bekalan Harta Hibah Untuk Keluarga

Teknik Suami Tinggalkan Aset Legasi Bekalan Harta Hibah Untuk Keluarga


Teknik Suami Tinggalkan Aset Legasi Bekalan Harta Untuk Keluarga
Teknik Suami Tinggalkan Aset Legasi Bekalan Harta Untuk Keluarga

Cuba jawab 3 soalan berikut seikhlas hati....

1) Adakah anda seorang suami yang bekerja dan mempunyai pendapatan untuk menyara anak dan isteri?

2) Adakah anda rasa jika berlaku sesuatu ke atas anda, simpanan wang di dalam bank dah cukup untuk survival anak dan isteri?

3) Adakah anda mempunyai simpanan melebihi RM50,000.00 ?

Waspada Status Harta Pusaka

Tahukah anda, apabila seorang muslim meninggal, hartanya termasuk duit tunai RM50,000 tersebut, telah menjadi pusaka dan tidak boleh sewenangnya digunakan oleh anak dan isteri kerana ada beberapa pihak berhak atas duit tersebut. Tanpa kebenaran semua pihak di bawah, harta tersebut HARAM dibelanjakan. Berikut adalah priority untuk guna duit tersebut:

1- Kos Pengebumian
2- Hutang Arwah
3- Kos Urus Pusaka
4- Baki pula akan melalui pembahagian secara hak faraid (semua pihak layak bahagian faraid, mesti setuju untuk setiap keputusan). Tak boleh assume setuju. Wajib tanya/mohon kebenaran.

Baik, untuk menjadikan duit RM50,000 tersebut kalis faraid, dan boleh digunakan anak dan isteri demi kelangsungan hidup mereka, duit tersebut mestilah di hibahkan kepada mereka!

Tak perlulah saya beri contoh kes artis dan selebriti yang meninggal lalu melibatkan pergaduhan waris atas harta benda mereka kerana tiada hibah dalam perancangan mereka (walaupun masing-masing berduit dan mewah dengan kenderaan Velfire dan Rumah Landed di Kawasan Prime Kuala Lumpur! )


Apa itu hibah?

Apa hibah
Apa hibah


 
Hibah adalah pemberian ikhlas pemilik harta kepada penerima hibah tanpa mengharapkan sebarang balasan. Secara teknikalnya, harta yang dihibah akan terkeluar daripada pusaka kerana ianya telah diberi/dihadiahkan semasa hidup kepada orang lain. Faham kan?

Jadi macam mana nak hibahkan duit sedia ada dalam akaun bank, kepada anak dan isteri padahal duit ni saya nak guna atau ada kegunaan lain?

Memang tak logik la jawabnya...

Apa solusi?

Sediakan hibah takaful untuk keluarga

Hibah Takaful

apa hibah takaful
apa hibah takaful


= Hibah takaful adalah satu bentuk perancangan kewangan di mana jumlah yang dibayar adalah dikongsi sesama peserta takaful dalam bentuk derma menderma dan bantu membantu sesama muslim. Dengan caruman hibah takaful, jika berlaku kematian, suatu jumlah hibah yang ditetapkan akan dibayar terus kepada waris tanpa perlu melalui faraid. Ini selaras dengan akta kewangan IFSA 2013.

= Ayat mudah faham, selepas kematian, waris akan mendapat hibah dalam bentuk pampasan wang. Hanya individu dinamakan boleh tuntut. Tak perlu bicara pusaka dan faraid. Tuntutan boleh diproses se awal 5 hari bekerja (bergantung lengkap dokumen dan kes).


banding hibah takaful vs simpan sendiri
banding hibah takaful vs simpan sendiri



Mudah Faham jom lihat jadual di bawah:

Dibawah adalah anggaran untuk seorang suami umur 35, tidak merokok dan bekerja sebagai Engineer Elektrik dan premium bulanan RM282.00


Jadual Teknik Hibah vs Simpan Sendiri
Jadual Teknik Hibah vs Simpan Sendiri

Kesimpulan Teknik Suami Tinggalkan Aset Legasi Bekalan Harta Hibah Untuk Keluarga

Anda akan dapati dengan RM500 sebulan, anda perlukan 83 tahun untuk kumpul...masa tu umur dah 118 tahun! Giler apa....Rasa mustahil melainkan anda tingkatkan simpanan...kopak duit la...

Serendah RM282, anda mampu sediakan teknik untuk anak dan isteri sebanyak RM500K.

Bergantung kepada jenis kematian, jumlah ini boleh meningkat...tapi kita letak tepi dulu, sebab hidup mati kita tak tau kan...kita manusia hanya mampu merancang....atau tak rancang pun ada huhu.


Insha Allah anda dibukakan hati untuk merancang demi keluarga tersayang....


Apa jadi kalah saya sentiasa sihat sampai la umur 70 tahun/ umur polisi tamat?

Alhamdulillah, anda telah diberi nikmat kesihatan, namun jangan risau kerana, anda tetap akan dapat faedah matang polisi (ya, ada faedah matang dalam bentuk duit- rujuk table di atas), yang mana duit tu anda boleh guna untuk Haji, Umrah, anak berkahwin, rawatan kesihatan dan sebagainya....


Berbaloi tatap berbaloi bahhhh


Jika Anda SERIUS nak mulakan Polisi Takaful AIA,
Semak Dahulu Harga! (Free Quotation)


Sila whatsapp saya untuk mohon quotation percuma. Saya bantu anda, jom....Plan now!

6 Info diperlukan:

Nama Penuh
Tarikh Lahir
Nama Penuh Jawatan Pekerjaan
Taraf Merokok ya/tidak
Taraf Kesihatan Sekarang


Contoh:
Ali bin Ahmad
11/03/1965
Technician Aircond  <-- jangan technician sahaja.Pastikan nama penuh jawatan
Tidak
Sihat


whatsapp ke = www.wasap.my/60134555888/TeknikSuamiLegasiUtkKeluarga



Untuk lebih Tips Terkini, Sila LIKE Page FB Saya https://www.facebook.com/PakarTakafulAIA
 


* Semua maklumat adalah pendapat peribadi saya dan tidak mewakili mana-mana syarikat insurans dan takaful. Sila hubungi syarikat insurans dan takaful terlibat untuk maklumat lanjut. Semua maklumat dalam blog ini tidak dibenarkan untuk disebarkan atau diterbit semula tanpa kebenaran saya.






















Catat Ulasan

0 Ulasan